Saturday, December 31, 2011



!من و "تایم" و "سی ان ان" و کارزار          که توضیح "من" هیچ نآمد بکار

مجله "تایم" بیشترین و شاید بهترین ارتباط را با جامعه سیاسی ایران داشته است. روی جلدهای که طی سالها  به ایران اختصاص داده گواه این ماجراست
روی جلد های "تایم" که تا کنون به شخصیتهای ایرانی اختصاص داده شده

در زمان دانشجویی در"دانشکده هنرهای تزئینی" به بازدید نمایشگاهی از پرتره های مشاهیر عالم سیاست رفتم که در محل "هتل کنتیننتال" آنزمان یا "هتل لاله" فعلی در بلوار دکتر فاطمی تشکیل شده بود

نمایشگاه  نقاشیهای "اوریجینال" روی جلد مجله "تایم" بود که هنرمندان ایلوستراتور به سفارش مجله کشیده   
بودند
بدلیل علاقه به هنرمندانی با دستان قوی در طراحی و تکنیک خوب،  بسیاری از آنها را هنوز بیاد دارم
اثری که نمایشگاه در من گذاشت، گونه ای دلشوره ناشناخته بود که احساس می کردم باید کاری بکنم و درآنزمان نکردم
تا اوائل انقلاب
روزی در محل کارم در حال تلفن کردن مجله ایلوستراسیون را که از امریکا و با هزار مشکل از طریق وزارت ارشاد می خریدم  ورق می زدم، چشمم به نقاشی چهره "انشتین" افتاد
 فکرکردم "مداد اتود" یا "مکانیکال پن"ی را که همانروز خریده بودم امتحان کنم 

کاغذ سفیدی روی میز بود، از چشم
چپ "نقاشی" شروع کردم و چون کار حس خوبی داده بود چشم راست را هم کشیدم، بطور کاملا تصادفی واز روی شانس این طرح را در میانه کاغذ انجام داده بودم بنابراین می شد که ادامه داد, تلفن را قطع کردم و کار را تمام

انگار که گم شده ای را پیدا کرده بودم, با لذتی و صف ناشدنی به کاری که بی سعی
انجام داده بودم نگاه می کردم
مجموعه این سری "پرتره" رابا افزوده های سالیان بعد در این لینک ببینید.

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.119933188046649.8193.119899168050051&type=1

بعد از سالها، بازدید از نمایشگاه " پرتره های تایم" حاصل داده بود




 مجله تایم  که از مارچ ۱۹۲۳ به طور هفتگی و مرتب به چاپ رسیده سالها از بین سیاستمداران، دانشمندان، هنرمندان، ورزشکاران و افرادی که بنوعی در آن سال شاخص شده بودند "مرد سال" انتخاب می کرد، و حالا چند سالی است که "شخصیت سال" انتخاب می شود.
مجله "تایم" درسال۱۹۵۲ دکتر محمد مصدق و در شماره ی هفتم ژانویه ی ۱۹۸۰ آیت اله خمینی را بعنوان مرد سال برگزید 
این نشریه مقاله های مربوط به همه ی آن ۷۷ نفری که در طول ۷۷ سال بعنوان "مرد سال" یا  "شخصیت سال"انتخاب کرده بود در کتابی بنام "بزرگان قرن بیستم" به چاپ رساند


  در صفحات ۶۲ و ۶۳ این کتاب همراه با مقاله ای زیر عنوان " آیت اله خمینی، مشت آهنین عرفانی" عکسهایی هم  به چاپ رسیده بود
اشتباه بزرگی صورت گرفته و تصویر مونتاژ شده آیت اله خمینی بر روی صورت 'هوارد هیوز" میلیاردر آمریکایی که توسط عکاسی آمریکایی متولد نیویورک بنام
" Alfred Gescheidt "
انجام شده و قبلا در مجله "پاری ماچ" به چاپ رسیده بود بعنوان تصویر جوانیهای "آیت اله" چاپ شد

توسط یک ناشر ایرانی به دفتر "ادیتوریال مجله تایم " اطلاع دادم که مجله ای به این اعتبار نمی بایست مرتکب چنین
اشتباهی شود
طبیعتا انتظار هیچ عکس العملی را نداشتم، مشکل "پرفکتشنیست" بودن من بود


" تد ترنر" مرد سال "مجله تایم" و صاحب  قبلی "سی ان ان"
کانال تلویزیونی " تی ان تی"  که به صاحب "سی ان ان"  یعنی " تد ترنر" میلیاردر آمریکایی تعلق داشت فیلمی تهیه کرده بود ازعملیات نجات شش دیپلمات آمریکایی  تحت فرماندهی "آرتور سیمونز" سرهنگ بازنشسته ارتش امریکا و با حمایت مالی  "راس پرو" دیگر میلیاردر آمریکایی که بعد ها بطور مستقل خود را کاندیدای ریاست جمهوری امریکا کرد ولی موفق نشد

این "مینی سریال", "بر بالهای عقابها" نام داشت که بر اساس کتابی بهمین نام نوشته "کن فولت" نویسنده بریتانیایی با شرکت "برت لنکستر" واز جریان واقعی نجات شش گروگان آمریکایی کارمند کمپانیهای "راس پرو" تهیه شده بود


 این فیلم اوائل انقلاب را نشان می داد
و تصاویری داشت از باز سازی حیاط مدرسه  "رفاهی"محل سخنرانیهای اوائل انقلاب آیت الله خمینی و همچنین محل نگهداری "ضد انقلابیون" و رهبران دستگیر شده رژیم شاه که از قرار این دستگیر شدگان هم در همین محل نگهداری می شدند  
   پرده نوشته های آویزان از دیوارها با شعارهای ضد " صدام "  و "جنگ جنگ تا پیروزی" , "اگر این جنگ بیست سال هم طول بکشد ما ایستاده ایم" و یا شعارهای" ارتش بیست میلیونی",  تمامی نشان از جنگ با  صدام داشت.

"پوستر فیلم "بر بالهای عقابها" با شرکت "برت لنکستر
جالب اینجاست که کمپانی "ترنر" صاحب "سی ان ان" دارای بهترین آرشیو خبری تصویری در مورد انقلاب ایران بود, چگونه مسئولین آن مرتکب چنین اشتباه فاحشی شدند و متوجه نبودند زمانی که آیت الله خمینی در مدرسه رفاهی بود هنوز "صدامی" در کار نبود و هنوز جنگی شروع نشده بود که صحبت از بیست سال طول
!کشیدنش باشد

افسرآمریکایی رهبر عملیات که نقشش را در سریال "برت لنکستر" بازی می کرد
باتفاق "راس پرو" میلیاردر آمریکایی که گردانندگی  این ماموریت را بعهده داشت





سعید سیادت  نقش - حرفهایی در هنر- لوس آنجلس ۱۲/۲۴/۱۱ 

No comments:

Post a Comment